Skador inom fotboll

Förhindra skador

Inom fotboll förekommer det ofta en hel del olika skador. Ofta är skadorna dock inte så allvarliga utan det rör sig ofta om blåmärken, stukningar och liknande. Det finns dock stora möjligheter att förhindra och minska risken för att skador ska uppkomma.

Värm upp

När man ska spela fotboll är det av högsta vikt att man värmer upp ordentligt. Uppvärmning kan ske på flera olika sätt. Man kan leka sig varm, jogga ett par varv runt planen eller stretcha. Det viktigaste är att man låter leder och muskler få veta att det är dags att spela.

Bär rätt kläder och skyddsutrustning

När det gäller fotboll finns det inte speciellt mycket skyddsutrustning att välja mellan. Man har till exempel inte hjälm eller liknande när man spelar. Några väljer dock att spela med tandskydd och knäskydd. När det kommer till kläder är det shorts, t-shirt och långa strumpor som gäller när det är match. Under träning kan man med fördel träna i långbyxor och långärmat om man trivs med det. Om man ramlar slipper man nämligen jobbiga skrubbsår och liknande. När det gäller fotbollsskor finns det flera olika varianter att välja mellan. Det är viktigt att välja ett par som ger foten bra stöd. Om man ska spela på gräs är det också bra om man använder skor med dubbar. Då får man bättre grepp, samtidigt som risken att halka och slå sig minskar.

Var i form

Om man vill spela fotboll är det bra att tänka på att inte träna och tävla på högre nivå än man klarar. Man bör till exempel inte börja träna extremt hårt om det är flera år sedan man spelade fotboll sist. Man bör inte heller öka på sin träning snabbt, utan det är viktigt att se till att man har rätt grundform innan man sakta går vidare till en högre träningsnivå.

Träna inte när du är påverkad

Det är sällan bra att träna när man mår dåligt eller är påverkad på annat sätt. Om man har druckit alkohol är det till exempel inte speciellt bra att börja spela fotboll. Ofta är man mindre smärtkänslig och det gör att man har svårare att känna om man skadar sig. Det kan också vara så att man har svårare att hålla balansen och liknande. Då är det lättare att ramla omkull och göra både sig eller andra som befinner sig på planen illa på olika sätt.